Opis projektu
Projekt „Bezpieczni w Radzyniu” to kompleksowy cykl działań edukacyjno-profilaktycznych zwiększających bezpieczeństwo dzieci i młodzieży – zarówno w wymiarze fizycznym, psychicznym, jak i cyfrowym. W ramach projektu zaplanowane są:
1. Warsztaty z pierwszej pomocy i reagowania w sytuacjach zagrożenia życia – dla uczniów klas 6–8 i szkół średnich, prowadzone przez ratownika medycznego.
2. Zajęcia z cyberbezpieczeństwa – jak chronić się przed zagrożeniami w sieci i przeciwdziałać cyberprzemocy, prowadzone we współpracy z lokalną policją i specjalistami IT.
3. Warsztaty z zakresu zdrowia psychicznego – o radzeniu sobie ze stresem, emocjami, hejtem, prowadzone przez psychologa dziecięcego i trenera umiejętności społecznych.
4. Spotkanie otwarte dla rodziców i nauczycieli – jak rozpoznawać symptomy zagrożeń (przemoc, depresja, izolacja) i wspierać młodzież.
5. Dystrybucja „Pakietów Bezpieczeństwa” – broszury i ulotki zawierające podstawowe informacje o zasadach bezpieczeństwa, kontaktach do pomocy i reagowaniu w sytuacjach kryzysowych.
Celem projektu jest zwiększenie wiedzy, umiejętności i świadomości dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli w zakresie szeroko pojętego bezpieczeństwa. Działania odbędą się w przestrzeniach miejskich i szkolnych i będą ogólnodostępne.
Lokalizacja zadania
1)Pałac Potockich w Radzyniu Podlaskim
2)Sale dydaktyczne szkół podstawowych i średnich na terenie miasta
3)Sala konferencyjna Urzędu Miasta Radzyń Podlaski
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę
Lp. | Część składowa | Łączny koszt |
---|
1 | Wynagrodzenia specjalistów (5 × 500 zł × 2 dni) | 5 000 zł |
2 | Druk broszur, materiałów edukacyjnych, plakatów | 2 000 zł |
3 | Wynajem sprzętu i drobnego wyposażenia technicznego | 1 000 zł |
4 | Promocja (plakaty, media społecznościowe, ogłoszenia miejskie) | 500 zł |
5 | Rezerwa (poczęstunek, certyfikaty, obsługa techniczna) | 1 500 zł |
Łącznie: 10 000 zł |
Udział mieszkańców w realizacji projektu
Projekt zakłada aktywne zaangażowanie mieszkańców na różnych poziomach:
Dzieci i młodzież będą głównymi uczestnikami warsztatów – ich opinie i potrzeby zostaną uwzględnione przy wyborze tematów i formy zajęć.
Rodzice i nauczyciele zostaną zaproszeni na otwarte spotkania edukacyjne, gdzie poznają sposoby reagowania na trudne sytuacje i będą mogli zadawać pytania specjalistom.
Młodzieżowa Rada Miasta oraz wolontariusze z lokalnych szkół zaangażują się w organizację wydarzeń, przygotowanie sal, rozdawanie materiałów edukacyjnych oraz promocję projektu w szkołach i mediach społecznościowych.
Organizacje społeczne i lokalni specjaliści – psycholodzy, pedagodzy, funkcjonariusze policji – zostaną zaproszeni do współtworzenia programu i poprowadzenia działań.
Mieszkańcy Radzynia Podlaskiego będą mieli dostęp do materiałów informacyjnych, które zostaną dystrybuowane w przestrzeni miejskiej i online. Możliwe będzie także zgłaszanie przez nich pytań i propozycji do kolejnych edycji projektu.
Zaangażowanie mieszkańców zapewni nie tylko większą efektywność i frekwencję w działaniach projektowych, ale również wzrost poczucia wspólnoty i współodpowiedzialności za bezpieczeństwo najmłodszych mieszkańców miasta.
Uzasadnienie
Projekt „Bezpieczni w Radzyniu” powstał w odpowiedzi na rosnące wyzwania, z jakimi mierzy się młode pokolenie – zarówno w przestrzeni fizycznej, jak i cyfrowej oraz emocjonalnej. Dane z ogólnopolskich raportów, jak i lokalne obserwacje szkół i instytucji, wskazują na niepokojący wzrost przypadków depresji, przemocy rówieśniczej, izolacji społecznej oraz zagrożeń w internecie. Dodatkowo młodzi ludzie często nie posiadają praktycznej wiedzy, jak reagować w sytuacjach kryzysowych (np. omdlenie kolegi, atak paniki, kontakt z obcym w sieci).
Projekt ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości i umiejętności dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa, ale również włączenie w ten proces dorosłych – rodziców, opiekunów, nauczycieli i mieszkańców miasta. Bezpieczeństwo to wspólna sprawa całej społeczności lokalnej, a dobrze przygotowana młodzież to bardziej odporne, odpowiedzialne i empatyczne społeczeństwo.
Zadania przewidziane w projekcie są dostosowane do realiów lokalnych – wykorzystują dostępne miejsca, lokalnych specjalistów i zasoby, są możliwe do wykonania w jednym roku i przy ograniczonym budżecie. Dzięki przemyślanej formule oraz realnemu zapotrzebowaniu społecznemu projekt ma szansę przynieść wymierne efekty, także długofalowe, zwiększając poczucie bezpieczeństwa oraz wzmacniając relacje w społeczności Radzynia Podlaskiego.